0
22 noiembrie 2011
 
 

BIEFF 2011 > Câştigătorii


Duminică, 20 noiembrie, s-a încheiat cea de-a doua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti – BIEFF 2011BIEFF este primul şi singurul eveniment din România dedicat filmului de avangardă şi artei vizuale şi are drept scop promovarea creaţiilor inovatoare şi a unor artişti cu viziuni profund personale asupra realităţii contemporane.

Câştigătorii festivalului au fost următorii:

Marele Premiu, oferit de Universitatea Naţionala de Artă, a fost câştigat de filmul OUT, al artistului vizual israelian Roee Rosen. Iată și motivul pentru această alegere, conform Annei Abrahams, reprezentant al EYE Film Institute Netherlands și membru al juriului: „Acordăm Premiul BIEFF unei opere care exclude orice compromis. Filmul combină eroticul şi exorcismul cu critica politică, într-o strategie vizuală care atinge o coardă sensibilă în fiecare spectator. Vizionarea acestui film e o experienţă uimitoare şi dureroasă totodată. Cu ajutorul unui limbaj artistic extrem de original, autorul ia poziţie cu fermitate împotriva aripii de dreapta din politica israeliană, sub forma exorcizării unei tinere, din care e alungat diavolul – reprezentat de Ministrul israelian al afacerilor externe Avigdor Lieberman, în cadrul unui ritual sexual”.

Trailer OUT:

Premiul pentru cea mai bună imagine, oferit de Kodak Cinelabs România, a fost câştigat de producţia finlandeză HOW TO PICK BERRIES (regia Elina Talvensaari), “pentru abordarea curajoasă şi plină de imaginaţie a unui subiect de actualitate, într-un exerciţiu vizual remarcabil aflat la graniţa dintre documentar şi science-fiction, ce dezvăluie aspecte legate de impactul legilor economiei globale asupra relaţiilor interumane”, potrivit Roxanei Călinescu, expert de film la Institul Cultural Român şi membru al juriului.

Trailer HOW TO PICK BERRIES:

Premiul juriului, oferit de Abis Studio, a fost acordat filmului românesc ŞI EU, în regia lui Vlad Constantin, despre care Sergio Fant, selecţioner de scurtmetraj la Festivalul de Film de la Veneţia şi membru al juriului, a menţionat: “În filmul studentului Vlad Constantin se distinge o abordare narativă şi o sensibilitate vizuală care trimit cu gândul la cele mai bune producţii actuale ale cinematografului de artă european. Autorul controlează într-un mod surprinzător încadratura, jocul actoricesc, scenografia şi montajul, ridicând semne de întrebare legate de percepţia relaţiilor inter-umane şi valorilor morale şi lansând o provocare formulelor regizorale întâlnite de obicei în scurtmetraj. Juriul a dorit ca premiul, care constă în servicii de postproducţie, să revină acestui tânăr cineast, ca un sprijin oferit dezvoltării personalităţii sale artistice, convinşi fiind că numele său se va alătura celor sonore ale cinematografiei româneşti contemporane.”

Trailer ŞI EU:

De asemenea, au mai fost acrodate două menţiuni speciale.

Una dintre acestea i-a revenit producţiei coreene NIGHT FISHING, creaţia lui Park Chan-wook şi a fratelui său, artistul vizual Park Chan-kyong. Despre alegerea juriului din care a făcut parte, directorul executiv al Festivalului de Scurtmetraj Tampere, Juhani Alanen, a precizat: „Apreciem imaginea de o calitate impresionantă, realizată cu telefonul mobil, şi abordarea surprinzătoare, care spune o poveste despre samanism, reuşind să atingă aspecte culturale fără a cădea în exotism”.

O altă menţiune a fost acordată artistului vizual german Bjorn Melhus, realizatorul filmului I’M NOT THE ENEMY, despre care Miguel Valverde, director al Festivalului Internaţional de Film Independent Lisabona şi membru al juriului, a menţionat: „Alienare, confuzie, halucinaţie, toate sunt simptome ale sindromului PTS (stress post-traumatic), care îi afectează pe mulţi veterani de război. Autorul a creat mai multe personaje (toate interpretate de el însuşi, o dovadă în plus a convingerii cu care îşi susţine ideea), ale căror dialoguri preiau replici din filme hollywoodiene cu veterani de război, creând un univers profund alienant”.


Articol scris de