0
22 decembrie 2014
 
 

Interviu > Alexander Nanau, regizorul documentarului Toto și surorile lui

TOTO-SI-SURORILE-LUI
TOTO-SI-SURORILE-LUI

Săptămâna trecută, a avut premiera la HBO documentarul Toto și surorile lui. Regizat de Alexander Nanau și produs de HBO, Strada Film și Alexander Nanau Production, filmul îl urmărește pe Totonel, în vârstă de 10 ani, și pe surorile lui, Andreea (14 ani) și Ana (17 ani), în timp ce așteaptă ca mama lor să iasă din închisoare.

Cu această ocazie, i-am adresat câteva întrebări regizorului, iar răspunsurile sale sunt mai jos.

Documentarul lui Alexander Nanau a câștigat premiul The 10th Zurich Film Festival’s Golden Eye pentru Cel mai bun film documentar internațional. În plus, a obținut și premiul pentru cel mai bun documentar la Festivalul de film de la Varșovia, premiul Silver Eye, la Festivalul Internațional de Film Documentar Jihlava, iar la festivalul DOK, de la Leipzig, a câștigat două premii: The Prize of the Ecumenical Jury și The Prize of the Trade Union Ver.di.

Toto și surorile lui a fost difuzat pentru prima dată la HBO, joi, 18 decembrie, ora 20:00, și urmează să mai fie difuzat astfel:

  • 31-12-2014 02:00
  • 18-01-2015 01:50
  • 22-01-2015 02:25

De asemenea, poate fi vizionat oricând pe platforma online HBOGO.

Blog de Cinema: De fiecare dată când văd un astfel de documentar, prima întrebare pe care mi-o pun este: cât de mult pot avea încredere că tot ce văd este real, cât la sută din ceea ce se vede pe ecran este natural și cât este regizat sau exagerat. Așadar, cum stau lucrurile în cazul lui Toto și surorile lui în privința asta?

Alexander Nanau: Puteti avea incredere ca totul este real. Nimic nu a fost fictionalizat, regizat sau aranjat. Totul este filmat in timp ce viata protagonistilor se desfasura in fata camerei. La acest aspect se si refera denumirea de documentar observational.

Blog de Cinema: Cum s-au realizat filmările din punct de vedere tehnic? A existat un operator cu camera care-i filma pe protagoniști conform unor programări dinainte stabilite? Sau ați folosit camere fixe care au filmat non-stop și apoi ați ales ce păstrați și ce nu?

Alexander Nanau: Ii filmam eu si stabileam cu protagonistii in ce zile vin sa petrec timp cu ei si sa le filmez viata.

Blog de Cinema: În ce măsură considerați că atitudinea celor filmați a fost influențată de prezența camerei?

Alexander Nanau: Atitudinea oricarui om in orice situatie de viata este influentata de prezenta sau absenta altor oameni. La fel si in situatia in care este sau nu cineva in camera cu un aparat de filmat. In ce masura a fost influentata atitudinea lor nu am cum sa stiu pentru ca nu am cum sa masor acest lucru neavand nici cum sa aflu vreodata cum ar fi fost comportamentul lor daca eu nu as fi fost acolo.

Blog de Cinema: Există câteva secvențe în care sunt arătate imagini cu oameni drogându-se. Sunt reale? Și, dacă da, ați încercat să-i opriți, să-i convingeți să n-o facă? (probabil n-ar fi avut niciun efect, dar nu pot trece peste ideea că cineva ar putea face așa ceva în timp ce altcineva stă și privește fără să intervină).

Alexander Nanau: Da sunt reale. Eu m-am dus acolo ca sa fac un film despre viata acestor oameni care si-au dat acordul pentru asta. Ei voiau ca restul lumii sa vada cum traiesc. Daca m-as fi dus acolo in calitate de cadru didactic nu as fi facut un film si m-as fi concentrat pe reeducarea acelor adulti.

Blog de Cinema: Cât timp au decurs filmările?

Alexander Nanau: In etape, pe parcursul a 14 luni.

Blog de Cinema: Care este situația, în prezent, a lui Toto și a surorilor lui?

Alexander Nanau: Totonel traieste la o casa de copii, merge la scoala si la clubul de educatie alternativa unde continua sa danseze. Andreea fiind acum majora locuieste cu prietenul ei si Ana este la inchisoare.

TOTO-SI-SURORILE-LUI-poster


Articol scris de