0
12 septembrie 2013
 
 

Interviu > Iulia Rugină


La 7 ani de la absolvirea UNATC-ului și după ce a realizat mai multe scurtmetraje și mediumetraje, Iulia Rugină debutează în regia de lungmetraj, cu filmul Love Building.

Astfel, nu am ratat ocazia să stau de vorbă cu ea și am aflat, printre altele, cum s-a îndrăgostit prima dată de cinema, cum a filmat la -20 de grade, dar și la 40, cum a apărut ideea lui Love Building, cum se scrie un scenariu în trei sau că-i place mai mult să regizeze decât să scrie scenarii. Iar comediile sale romantice favorite le-ați aflat deja de ieri.

Blog de Cinema: Având în vedere că până acum ai realizat numai scurtmetraje și mediumetraje, cum ți s-a părut tranziția la un film de lungmetraj?

Iulia Rugină: Cred că a venit firesc ca următorul pas. A fost evident mai greu, dar nu doar pentru că a fost vorba de un lungmetraj, ci de un lungmetraj mai altfel – foarte mulți actori, foarte puține zile de filmare, un buget foarte mic. Dar ce a făcut să-l ducem în final la bun sfârșit a fost energia, entuziasmul și dorința actorilor și a tuturor oamenilor din echipă ca acest film să iasă. N-am fost singură nicio secundă. Am fost înconjurată permanent de oameni care au tras cu toții în aceeași direcție.

BdC: Dintre toate celelalte filme realizate până acum, care te-a solicitat cel mai mult?

Iulia Rugină: Mediu-metrajul Captivi de Craciun, în 2010. Și Love Building, acum. Cred că ambele au implicat foarte multe eforturi din cauza bugetului foarte mic pe care l-am avut. Și a condițiilor meteo extreme. Captivi de Crăciun a fost filmat la -20 de grade. Love Building, la 40. Noroc că au trecut 2 ani între ele, sau ne-am fi dezintegrat complet :)

BdC: Când ți-ai dat seama că vrei să faci filme? Ce sau cine te-a inspirat să te îndrepți în această direcție?

Iulia Rugină: În clasa a 8-a, la 14 ani, am făcut figurație într-un film american. A fost primul contact pe care l-am avut cu facerea unui film. N-am avut pe nimeni în familie sau între prieteni care să servească ca sursă de inspirație. Mai mult, foarte puțini oameni mă luau în serios cu “nebunia” asta că aș vrea să fac filme. Am continuat să fac figurație de fiecare dată cand se putea – în filme, în reclame, în emisiuni TV. Cred că înainte să mă îndrăgostesc de film, m-am îndrăgostit de ce e în spatele facerii unui film :) Primul regizor român pe care l-am cunoscut a fost Cristian Nemescu, când eram în clasa a 11-a. Deja știam că vreau să fac regie, oricât de nebunesc suna în continuare. Iar filmele pe care le făcea Cristi aveau ceva din magia aia pe care o descoperisem eu la 14 ani.

BdC: Cum a apărut ideea lui Love Building?

Iulia Rugină: Ideea e pornit de la condițiile pe care le aveam – un film de final de școală (Actoriedefilm.ro), în care să joace 31 de actori neprofesioniști, cu o pondere cât de cât egală pe ecran, plus 3 actori profesioniști, profesorii acestei școli, Dragoș Bucur, Dorian Boguță și Alexandru Papadopol. Un buget foarte mic, o singură locație de filmare. După ce am trecut printr-o grămadă de idei care implicau reuniuni de orice fel (petrecere, nuntă, reuniune de liceu), ne-am oprit la ideea unei tabere. Ce fel de tabără? O tabără unde se repară relațiile destrămate. Așa s-a născut tabăra Love Building. Și pe urmă filmul.

BdC: Ai scris scenariul împreună cu Ana Agopian și Oana Răsuceanu. Explică-mi puțin cum se lucrează un scenariu în trei, nu este un pic frustrant că nu depinde numai de tine tot ce se întâmplă, că nu ai control absolut?

Iulia Rugină: Eu sunt un pic “control freak” în lucrurile pe care le fac, dar niciodată când e vorba de o parte creativă. Mi se pare că atunci când lucrez la un loc cu mai mulți oameni, contează aportul și părerea fiecăruia. Sunt foarte multe lucruri pe care se poate să nu le știi sau să nu le vezi când vine vorba de o meserie ce nu e ca matematica sau fizica, unde lucrurile sunt așa sau așa. În scenaristică pot fi și așa, și așa. Și dacă lucrul împreună cu alți oameni în care am încredere îmi dau mai multe variante, mi se pare foarte important. Deci în niciun caz nu mă frustrează, mă ajută enorm. Plus că eu n-am neaparat pretenții de scenarist. Etapele prin care trecem împreună ca scenariști, eu Ana și Oana, mă ajută mai departe, ca regizor. E mult mai ușor pentru mine să fiu parte din nașterea unei povești și să o înteleg în cele mai mici detalii. Iar de lucrat în trei, cred că se lucrează discutând mult, punându-ne multe probleme, imaginând și aruncând cateodată la gunoi multe idei. Asta faci oricum și când scrii singur – mai multe variante. În trei, cred că prin variantele astea se trece mult mai rapid. Nu-ți mai trebuie 3 luni să te detașezi de poveste dacă cineva vine și-ți spune exact ce nu pare să funcționeze.

BdC: Preferi să scrii scenarii sau să regizezi?

Iulia Rugină: Să regizez, absolut. Dar dacă pot fi parte din scrierea scenariului, cred că mă ajută.

BdC: Sunt diverse programe speciale pentru scris scenarii, poate cel mai cunoscut fiind Final Draft. Tu ce anume folosești? Sau preferi editoarele de text obișnuite, precum Word-ul.

Iulia Rugină: Noi folosim Final Draft. E simplu, îți intră în reflex și ușurează foarte mult scrisul propriu zis. Dacă ar da și idei, ar fi genial :)

BdC: Cât timp s-a lucrat la scenariul lui Love Building și câte drafturi a avut?

Iulia Rugină: Am început să ne gândim la idee prin martie. Prin mai, am dezvoltat personajele și am scris un sinopsis. În iunie, am început să lucrăm la primul draft, iar la final de iulie am intrat în filmare. A fost pe repede înainte. Dar am trecut prin cam 4 drafturi mari de scenariu. Cu schimbările mai mici, notate și ele, draftul filmat a circulat sub numele de “Love Building – draft 7“.

BdC: Acum, după ce filmul a fost finalizat și te-ai uitat la el, ai observat lucruri pe care ai fi vrut să le faci altfel?

Iulia Rugină: Da, mai multe. Asta mi se întâmplă la fiecare film și cred că e normal. Dar asta nu înseamnă că nu sunt la fel de apropiată de el. Cred pur și simplu că se putea și altfel. Dar, cum ziceam mai sus, în meseria asta, cred că se poate altfel de fiecare dată. Pentru Love Building, așa a fost de data asta.

BdC: Love Building durează 85 de minute. Nu consideri că ești puțin împotriva trendului, majoritatea filmelor parcă tinde să ajungă până spre două ore?

Iulia Rugină: Nu știu cum se întâmplă cu majoritatea filmelor și nu prea contează că suntem în trend sau împotriva lui. Nu asta a fost ideea cu Love Building, să ne încadram sau nu în vreo direcție deja existentă. Felul în care a fost făcut cred că îl scoate oricum din orice tip de șablon – e un film făcut cu sprijin financiar privat, cu foarte mulți oameni care au lucrat pe gratis, cu foarte mulți actori care nu mai făcusera film. El e un film în afara trendului. Și nu zic asta ca fiind ceva bun sau ceva rău. Pur și simplu, așa e.

BdC: Dacă mă uit în portofoliul tău, văd că apare și filmul Breaking News. Îmi poți spune câteva detalii despre acesta (s-a început lucrul la el, cum arată sinopsisul, când preconizezi că va apărea)?

Iulia Rugină: Breaking News e în etapa de scenariu/pre-producție. E povestea unui reporter de știri celebru care trebuie să facă un in-memoriam despre viața colegului său mort în timpul unui accident. Ca ton și direcție, e foarte diferit de Love Building. În Love Building, totul e solar și pozitiv. Breaking News e plasat în preajma Crăciunului, într-un mediu total înghețat. Geografic și emoțional vorbind :) Nu știu când va apărea. Depinde de obținerea unei finanțări care să ne permită să intrăm în producție.

BdC: De ce crezi că publicul ar trebui să vadă Love Building?

Iulia Rugină: Pentru că e un film despre foarte mulți dintre noi. Pentru că e foarte probabil să ieși relaxat și cu o stare bună din sala de cinema. Și pentru că e un film românesc. Și cred că publicul trebuie să vadă filme românești.

Foto: Toma Laptes


Articol scris de