0
16 mai 2015
 
 

Interviu > Paul Ticu, producător EasyFilm Production, despre filmul Kandy

kandy-claudia-motea
kandy-claudia-motea

Marți seară, am asistat la avanpremiera scurtmetrajului Kandy, regizat de Mariana Pachis, care a scris și scenariul alături de actrița Claudia Motea.

Kandy reprezintă, de altfel, și debutul în film al lui Adrian Enache, care joacă alături de Claudia Motea în rol principal.

Din distribuție mai fac parte Raluca Guslicov și copiii Irina Rusu și Alexandru Marcarov.

De asemenea, acțiunea filmului este însoțită de imaginile desenate în nisip de către Mariana Pachis, cunoscătoare a tehnicii ”sand art”.

Povestea filmului Kandy pleacă de la o carte, mai precis spus de la lansarea acestei cărți organizată de UARF. Cartea Delirul Iubirii, de Renato Gudino. Scriitorul a murit cu o noapte înainte de a lansa cartea în România.
Povestea personajului principal, o femeie ajunsă la maturitate ce este nefericită în căsnicie și vrea o schimbare radicală, un personaj ce-ți aduce aminte de NORA, scrisă de Ibsen Henrik.
Claudia Motea a fost profund mișcată, atât de trecerea în neființă a autorului, cât și de conținutul cărții. A găsit, ca actriță, oportunitatea de a se pune în valoare și de a transmite prin acest film stările și trăirile personajului cărții.
– mi-a răspuns Paul Ticu, producătorul filmului, când l-am întrebat despre cum a apărut ideea acestui film.

Paul a avut amabilitatea să-mi răspundă la mai multe întrebări: despre cât de ușor este să faci un scurtmetraj, despre resursele de finanțare și despre ce l-a atras la acest proiect.

Blog de Cinema: Ce v-a convins să vă alăturați acestui proiect?

Nu pot spune ca sunt greu de convins cand este vorba de film. Florin Toader, directorul de imagine al filmului si Conferentiar Universitar Doctor la Universitatea Hyperion a stiut acest lucru. El a avut inspiratia sa ma atraga in proiect.
Ideea scenariului mi-a placut, nu-l citisem, nici macar la prima intalnire cu Claudia Motea si Mariana Pachis, dar am mers pe poveste asa cum era prezentata, intamplator ma regaseam si totodata am simtit ca ar putea sa aiba potential, chiar daca aparent nu trata decat o arhicunoscuta situatie de cuplu.

Blog de Cinema: Cât de ușor este să produci un scurtmetraj? Cu ce se ocupă, mai exact, un producător?

Sa faci scurt metraj cu buget zero alocat este o provocare, dar cu o satisfactie de neegalat cand produsul a prins forma si-l poti compara cu unul ce a primit bani de la stat sau din orice alta sursa de finantare. Spun ca este o provocare pentru ca niciodata nu vei putea avea pe toata lumea din echipa in acelasi timp. Cand pot actorii, nu pot cei de la tehnic, sau machiajul, ori scenografia. Ca sa poti sa-i aduci pe toti odata trebuie sa faci ceva sacrificii, adica sa platesti.
Intrebarea ta cu producatorul ma face sa zambesc. Un producator la un film fara bani sau la unul cu bani? La un film cu buget zero moneda de schimb este rugamintea si puterea de convingere sau functie de cat si ce ai de dat la schimb ulterior.

Blog de Cinema: Bănuiesc că filmul Kandy va intra acum în circuitul festivalier. Dar spuneți-mi ce va urma după?

Pentru binele filmului, si ca munca noastra sa fie recunoscuta si apreciata este important sa fie promovat si vizualizat cat mai mult. Eu tin foarte mult la ideea de a da ceva publicului si mai putin de a respecta o viziune a autorului cum se intampla adesea in cinematografia romaneasca. Este adevarat ca maniera in care a fost realizat nu este una conventionala, chiar daca povestea spune lucrul acesta, dar o spune altfel vizual. In momentul de fata avem inca de lucru la film, este necesara o masterizare a sunetului care a lipsit la avanpremiera. Deadline-ul avanpremierei ne-a prins un pic nepregatiti din dorinta de a lasa in mana lui Denis Dreith acest aspect.

Blog de Cinema: În timp ce alegeți un proiect, vă gândiți din start la o strategie de monetizare? Cum credeți că se poate monetiza un scurtmetraj?

Nu poate fi vorba despre a castiga bani. In cel mai bun caz sa poti obtine ceva sume pentru a asigura o productie de calitate ce duce la o crestere a calitatii filmului. Poti sa aplici la programe online si sa ai norocul ca oamenii sa participe in numar mare. Experienta mea ca producator m-a determinat sa gasesc intotdeauna solutiile practice si la indemana pentru realizare, dar nu ma refer la partea financiara efectiv. Din cele trei scurt metraje pe care le-am coprodus pana acum nu s-a pus problema de a castiga financiar.

Blog de Cinema: Care sunt resursele de finanțare la care poate apela un cineast din România?

Din pacate sunt destul de limitate daca ne gandim la un incepator. Asa cum am spus mai sus, cel mai la indemana este sa aplici cu ideea la un program online. Exista de asemenea concursul CNC la care poti evident sa castigi daca indeplinesti un punctaj, punctaj pe care nu-l poti obtine fara experienta si dovada ca ai realizat si participat la alte proiecte. Un fel de „angajam tineri cu experienta”.

Blog de Cinema: Ce sfaturi aveți pentru un tânăr aflat la debut în lumea filmului? De unde să înceapă, odată ce are o idee, poate chiar și un scenariu?

Perseverenta si dorinta sunt temelia unei reusite. Daca se lasa doborat de obstacole, nu va reusi, iar daca va dori sa se imbogateasca din asta, iar nu va reusi. Daruirea cred ca trebuie sa existe si cu siguranta satisfactia va veni negresit.

Blog de Cinema: La ce alte proiecte ați mai lucrat până acum la EasyFilm Production și ce aveți în lucru?

EasyFilm Production este o companie relativ tanara, spun relativ deoarece este deschisa de curand, insa experienta ultimilor 18 ani nu inseamna putin, si aici ma refer la mine. Am lucrat efectiv in diferite departamente la realizarea mai multor filme de lungmetraj, productii straine, cat si la realizarea a peste 600-700 de reclame. EasyFilm Production dezvolta in continuare orice fel de content video si chiar concepte vizuale. Cu cat reusim sa facem mai multe spoturi publicitare cu atat reusim sa dezvoltam proiecte de film si sa le sustinem. Avem in postproductie inca doua scurt metraje, Bilantul, in regia lui Razvan Stanciu, si Transport Mortuar, in regia lui George Negrila.


Articol scris de