Ne pregătim de Anim’est…

Nu mai e mult până când va debuta cea de-a cincea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est. Acesta se va desfăşura între 8 şi 17 octombrie 2010 în Bucureşti, filmele urmând să fie proiectate în cinematografele: Patria, Scala şi Union. Cei care nu sunt prin Capitală în aceste zile, vor putea să vadă filmele din competiţie în Cluj Napoca, între 22 şi 24 octombrie, la Cinema Victoria.

Anul acesta, în competiţia pentru Cel mai bun lungmetraj, vor concura cinci filme din cinci ţări diferite, de pe trei continente: Franţa, Italia, Norvegia, Columbia, Japonia şi Serbia.

Iată, aşadar, în continuare, o scurtă prezentare a acestora, pentru a şti la ce să te aştepţi.

Los extraños presagios de León Prozak / The Mysterious Presages of León Prozak (r. Carlos Eduardo Santa, Columbia, 2009), selecţionat la cel mai prestigios festival de film de animaţie din lume – Annecy, este primul film sud-american selecţionat în Competiţia de Lung metraj Anim’est. Cel mai provocator şi mai îndrăzneţ dintre cele cinci lung metraje, acesta spune, într-o manieră şocantă şi îndrăzneaţă, povestea lui León Prozak, cel care ajunge să îi împrumute propriul cap lui Mefistofel, pentru nişte numere de acrobaţii de circ. Secvenţele filmului reprezintă animaţii ale diferiţilor artişti plastici şi un omagiu adus plăcerii de a picta. Picturile animate abordează subiecte diverse, de la politică la erotism, exprimând viziuni-şoc asupra lumii.

O altă prezenţă inedită în competiţia Anim’est este cea a filmului sârbesc Edit and I / Technotise – Edit i ja (r. Aleksa Gajić, 2009), primul film de animaţie – lung metraj produs într-o ţară balcanică în ultimii ani şi, bineînţeles, prima peliculă care reprezintă Serbia între cele cinci lung metraje concurente la Premiul pentru Cel mai bun lung metraj. Un Sci-Fi – action movie, Edit and I poartă spectatorii în Belgradul anului 2074, în care Edit, studentă la psihologie, apelează la un dealer care îi implantează un chip ce o va ajuta să reţină tot ce vede, pentru a putea lua un examen pe care îl picase de mai multe ori. Edit începe, însă, să piardă controlul asupra a ceea ce i se întâmplă. În corpul ei apare o entitate paralelă. Regizorul Aleksa Gajić este unul dintre invitaţii-cheie ai Anim’est în acest an, el urmând să explice regizorilor români, precum şi celor provenind din ţări balcanice, prezenţi la Bucureşti, cum a reuşit să realizeze un lung metraj de animaţie într-un climat economic şi legislativ nu tocmai favorabil.

Japonia revine în Competiţia Anim’est, după ce, în 2009, mult-discutatul Piano Forrest şi-a adjudecat Premiul pentru Cel mai bun Lung Metraj. Câştigătorul Premiului Academiei Japoneze de Film pentru Cel mai bun film de Animaţie şi al aceluiaşi premiu la prestigiosul Festival de Film de la Sitges, Summer Wars / Samâ wôzu (r. Mamoru Hosoda, 2009) reprezintă ţara cu cea mai mare producţie de film de animaţie din Asia pe ecranele de la Anim’est. Un film delicat şi sincer despre puterea legăturilor de familie, supuse unor ameninţări grave, Summer Wars porneşte de la povestea lui Keiji Koiso, elev în clasa a unsprezecea şi un geniu al matematicii. El acceptă o slujbă de vară în familia lui Natsuki, pe care o place în secret. La sosire, află că se pregăteşte o reuniune de familie cu ocazia celei de-a 90-a aniversări a capului familiei, Sakae, în faţa căreia Keiji trebuie să joace rolul de logodnic al lui Natsuki. Între timp, încercarea lui de a rezolva o ecuaţie de matematică produce coliziunea dintre Pământ şi o lume paralelă, care va avea repercusiuni neaşteptate asupra familiei sale „adoptive”.

Un alt titlu ce are la activ multe selecţii la festivaluri importante de film, precum cele de la Annecy sau Stuttgart, este Kurt Turns Evil / Kurt blir grusom (r. Rasmus A. Sivertsen, Norvegia, 2008), lung metrajul care spune, cu un umor irezistibil, povestea emoţionantă a lui Kurt, un tip inteligent şi unul dintre cei mai buni şoferi de motostivuitor din port. Acesta îşi face meseria foarte bine, dar nu toată lumea îl apreciază aşa cum s-ar cuveni. Într-o zi, cineva îi spune că doctorii sunt mai importanţi decât şoferii de motostivuitor, ceea ce-i zdruncină încrederea de sine şi-l face să-şi dorească să devină cineva. Cu timpul, însă, Kurt se înrăieşte tot mai mult iar ambiţia lui are consecinţe dintre cele mai imprevizibile şi mai absurde pentru cei din jur.

Filmul franco-italian Eleonore’s Secret / Kerity, la maison des contes (r. Dominique Monféry, 2009) completează mix-ul Competiţiei de Lung metraj de la Anim’est 2010 cu o doză de epic animat clasic, înfăţişând povestea lui Natanaël, care are şapte ani şi încă nu ştie să citească. Familia lui primeşte moştenire de la o mătuşă excentrică o casă şi o colecţie de cărţi. Nal descoperă cum cărţile sunt adăpostul tuturor eroilor din literatura pentru copii, iar el trebuie să le apere, pentru că, dacă părăsesc biblioteca, odată cu ele dispar şi poveştile lor.

Cele cinci lung metraje din Competiţia Anim’est 2010 vor fi urmărite şi premiate de un juriu alcătuit din criticul de film român Mihai Chirilov; regizorul italian de film de animaţie Simone Massi; Phil Mulloy – unul dintre cei mai de succes regizori britanici de animaţie independentă ai ultimelor decenii; regizoarea portugheză Regina Pessoa; şi regizorul olandez, câştigător al Trofeului Anim’est în 2009, Erik van Schaaik.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *