0
15 martie 2015

Trei filme văzute în avanpremiera One World Romania: Killswitch, Outside și Waiting for August

killswitch-outside-waiting-for-august-review

Mâine, 16 martie, se va da startul unei noi ediții a Festivalului de film documentar dedicat drepturilor omului – One World Romania. Se va deschide de la ora 20:00, la CinemaPro, cu filmul Cumplita noastră țară / Our Terrible Country. Însă nu despre acesta vreau să vă vorbesc, ci despre trei documentare pe care le-am văzut în avanpremieră.

Killswitch

regia: Ali Akbarzadeh
SUA / 73 minute / 2014

Killswitch este un film aproape manipulator, vorbește despre puterea internetului și despre nevoia de libertate pe internet. Însă o face într-un mod superficial și pe parcursul tuturor celor 73 de minute, regizorul Ali Akbarzadeh pare într-o continuă căutare a unui subiect pe care să-l aprofundeze. Încearcă să transmită un mesaj, dar se împiedică atunci când trebuie să-l argumenteze. Și totuși Killswitch poate fi o alegere bună pentru un început de discuție despre nevoia unei legi care să reglementeze comportamentul pe internet.

Sunt prezentate cazurile lui Aaron Swartz – unul dintre cei care au pus bazele conceptului Creative Commons, unul dintre co-fondatorii reddit, dar și principalul activist care a conceput planul anti-SOPA, Kim Dotcom – fondatorul site-ului Megaupload, și Edward Snowden – colaborator tehnic pentru serviciul secret american NSA, în cadrul programului PRISM, care presupunea supravegherea și spionarea rețelelor de Internet; acesta a recunoscut că a furnizat date secrete publicației The Guardian, întrucât nu i se părea moral ceea ce autoritățile americane intenționau să facă prin intermediul programului PRISM.

Dacă vă interesează subiectul, vă recomand un documentar care prezintă mai în amănunt viața lui Aaron Swartz, un film nominalizat la premiile Oscar: The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz.

verdict: 3/5

Himmelverbot / Outside / Afară

Regia: Andrei Schwartz
Germania, România / 86 minute / 2014

outside

Outside este un documentar care m-a impresionat prin naturalețea și sinceritatea pe care le arată. Andrei Schwartz spune povestea unui condamnat pe viață pentru uciderea a două persoane în 1990. După 21 de ani, acesta este eliberat, i se oferă 40 de lei și șansa de a începe o nouă viață. Pleacă acasă, unde găsește o familie dezbinată și nicio perspectivă în a-și găsi de lucru, ceea ce, la un moment-dat, îl face să spună că mai bine era în pușcărie. Însă, prin niște circumstanțe fericite, reușește cumva să-și creeze o situație decentă.

Gavril Hrib este numele celui pe care regizorul Andrei Schwartz îl urmărește timp de 10 ani și încearcă să-l înțeleagă, să-i înțeleagă motivațiile și alegerile.

Outside este un film despre doi oameni pe care-i leagă ceva inexplicabil, se acceptă reciproc, unul în viața celuilalt, deși știu că au ceva de ascuns. Probabil că Gavril voia ca secretul său să fie descoperit, sau probabil voia doar atenția camerei de filmat.
Outside este un film despre vinovăție, despre puterea de a-ți recunoaște vina și despre incapacitatea de a-ți cere iertare. Dar, mai ales, este un film despre supraviețuire.
Dacă nu puteți să vedeți decât un singur film anul acesta la One World Romania, vi-l recomand pe acesta.

verdict: 5/5

Waiting for August

Regia: Teodora Ana Mihai
Belgia / 88 minute / 2014

Waiting for August, al regizoarei Teodora Ana Mihai, a câștigat anul trecut premiul Best Romanian Documentary, la Festivalul de film documentar Astra, de la Sibiu, a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film și a câștigat chiar și la HotDocs – unul dintre cele mai apreciate festivaluri rezervate documentarelor – premiul Best International Documentary. Cu toate acestea, am rămas ușor dezamăgit de abordarea pe care regizoarea a ales-o și de lipsa de subtilitate.

Nu-mi plac filmele care își impun punctul de vedere într-un mod atât de agresiv. Prefer să fiu lăsat să-mi fac propria părere despre ce se petrece pe ecran, mai ales atunci când este vorba despre un documentar. Iar Teodora Ana Mihai nu-și lasă spectatorul nicio clipă să gândească singur. Aproape fiecare cadru, fiecare conversație, fiecare replică, toate sunt adăugate pentru ca regizoarea să-și demonstreze punctul de vedere. Până și secvențele prinse din telenovelele care rulează la televizor.

Waiting for August prezintă povestea Georgianei, o fată de 15 ani, a cărei mamă este plecată în Italia, să muncească, iar ea se vede în situația de a avea grijă de cei cinci frați și surori mai mici. În total, sunt șapte copii, dar fratele cel mare, în vârstă de 17 ani, nu pare deloc interesat de restul familiei.

Este un film înduioșător, care prezintă o realitate probabil des-întâlnită în România, dar care vrea atât de mult s-ajungă la inima spectatorilor încât mesajul său devine forțat și, pe alocuri, artifical.

verdict: 2/5