0
25 februarie 2016
 
 

Radu Muntean vs Gopo

radu-muntean-vs-premiile-gopo
radu-muntean-vs-premiile-gopo

Zilele trecute, când au fost anunțate nominalizările la Premiile Gopo 2016, filmul lui Radu Muntean, Un etaj mai jos, a fost nominalizat la șapte categorii, printre care și pentru cel mai bun film.

Azi, printr-un comunicat de presă, regizorul Radu Muntean şi producătorul Dragoş Vîlcu spun că acest lucru s-a făcut în mod abuziv și că ei nu doresc să-și asocieze numele cu acest eveniment.

La sfîrşitul lunii ianuarie, am primit din partea Asociaţiei pentru Promovarea Filmului Romanesc, invitaţia de a înscrie ultima noastră producţie, filmul “Un etaj mai jos”, în competiţia pentru Premiile Gopo. Am răspuns atunci prompt organizatorilor, că nu dorim să înscriem filmul şi că nu ne interesează să participăm la Gala Premiilor Gopo, începută ca o iniţiativă de promovare a noului cinema romanesc dar transformată în ultimii ani într-un eveniment monden care emulează premiile unor industrii cinematografice puternice, într-o ţară care nu are, după părerea noastră, o industrie cinematografică reală şi în care filmele pot fi vizionate aproape exclusiv în shopping mall-uri.

Nu am primit atunci nici un răspuns oficial din partea organizatorilor, dar am aflat din presă că filmul a intrat fără voia noastră în vederile juriului de preselecţie, fiind nominalizat la mai multe categorii.
– Radu Muntean, printr-un comunicat semnat de producătorul Dragoş Vîlcu

De cealaltă parte, organizatorii Premiilor Gopo adăugaseră deja, cu o zi înainte, pe pagina oficială de Facebook, următoarea notă explicativă:

Referitor la prezenta intre filmele nominalizate a filmului “Un etaj mai jos”:Filmul “Un etaj mai jos”, conform…

Posted by Premiile Gopo on 24 Februarie 2016

Radu Muntean are dreptate, nu există industrie de cinema în România, însă o industrie de cinema înseamnă filme pentru public, filme care ar trebui difuzate în special în cinematografele din mall-uri. O industrie de cinema reală ar trebui să se bazeze pe cinematografele de mall-uri și nu să le excludă.

Însă problema este alta. O astfel de atitudine superioară face ca filmul românesc să rămână unul rezervat aproape în exclusivitate circuitului festivalier. Filmul românesc nu se mai face pentru public, ci pentru satisfacerea orgoliului personal al autorilor săi.


Articol scris de