Prin Scurt/4: Istorii de inimă neagră se pare că se încetățenește în România un nou tip de film: omnibusul. În 2009, apărea Amintiri din epoca de aur, o colecție de cinci scurtmetraje care-l satirizau pe Nicolae Ceaușescu. Apoi, în 2012, MediaPro Distribution aducea pe ecrane Hot Shorts, trei scurtemtraje românești, care, însă, nu aveau vreo legătură din punct de vedere tematic. La finalul acestei veri, se lansa Love Bus: cinci poveşti de dragoste din Bucureşti, o serie de cinci scurtmetraje independente, a căror acțiune este plasată în cinci cartiere diferite ale Bucureștiului.
Iată că în acest weekend, un nou omnibus își face apariția în cinematografele de la noi. Scurt/4: Istorii de inimă neagră grupează patru scurtmetraje, realizate de case de producție diferite, dar care au în comun tema morții. Sub diferite aspecte.
Scurt/4 începe cu O lume nouă, realizat de Luiza Pârvu. Acțiunea este plasată în Pennsylvania, Statele Unite ale Americii, în anul 1908. E o poveste lentă, cu două personaje cu atitudini diferite – entuziasmul Anei, jucată de Olimpia Melinte, contrastează cu tăcerea cizmarului Petru, interpretat de Florin Penișoară. Ana este soția vărului lui Petru și, după o călătorie prin Europa, ajunge, în sfârșit, în America. Este un film în care se întâmplă foarte puține lucruri, dar mult mai interesante par să fie evenimentele lăsate sub tăcere.
Trece și prin perete, al lui Radu Jude, o are în centrul atenției pe Sofia (Sofia Nicolaescu), un copil lăsat în grija bunicului ei (Ion Arcudeanu). Aceasta se pregătește de culcare, în vreme ce la o casă vecină are loc priveghiul unui tânăr care s-a sinucis. Este o poveste cu umor negru, în care interesul camerei de filmat nu este întotdeauna sincronizat cu ceea ce se petrece în scenă. Mai mult un experiment stilistic decât unul narativ.
Scurtmetrajul lui Andrei Crețulescu, intitulat Kowalski, are gangsteri (Andi Vasluianu și Șerban Pavlu), are umor, are chiar și o crimă, dar și un personaj care vorbește rusește (Dorian Boguță). Abordarea este și aici una interesantă. Tot filmul este realizat ca o singură secvență, cu o cameră statică, ce nu se mișcă indiferent de poziția personajelor sau de evenimentele care se petrec în jurul ei.
Ultimul scurtmetraj din această serie, Să mori de dragoste rănită, regizat de Iulia Rugină, vorbește despre sinucidere, dar într-un mod, pe alocuri, sarcastic și amuzant. Adina Ștețcu și Paul Radu sunt doi îndrăgostiți pe care i-au legat la un moment-dat pasiunea pentru cântecele Angelei Similea. Acum, însă, nu mai sunt împreună și se gândesc să sinuciderea ar fi singura soluție pentru a scăpa de suferință.
Este o poveste suprarealistă, cu magie neagră, cu muzică ușoară românească din anii 90 și cu apariția specială a Angelei Similea.
Scurt/4: Istorii de inimă neagră grupează filme diferite, atât ca abordare cât și ca gen, dar prezintă câteva indicii despre direcția pe care tinde să o ia cinematografia românească. Pe lângă dramele prezentate în diverse festivaluri, filmele românești de gen încep să-și facă prezența în sălile de cinema. Poate că dau dovadă de o oarecare stângăcie, mai ales în ceea ce privește crearea unei povești coerente și semnificative, dar e tot mai clar că are loc o schimbare.
Pingback: Prin blogosfera cinefilă (24 – 30 noiembrie 2014) | Recenzii filme si carti