1
20 septembrie 2015
 
 

Review > saramon vs Un etaj mai jos

un-etaj-mai-jos-review
un-etaj-mai-jos-review

Un etaj mai jos, cel mai nou film al lui Radu Muntean, îți spune întreaga acțiune încă din primele minute. Iar până la finalul filmului nu se mai petrece mare lucru, doar doi oameni, care se pândesc, se analizează, un duel psihologic la nivel rudimentar, fiecare dintre ei așteptând ca celălalt să spună primul ceva despre secretul pe care-l ascund. În cele din urmă, unul dintre ei răbufnește, suspansul ia sfârșit, apare duelul mult-așteptat, însă lipsește o concluzie. Și aici e problema filmului, se aseamănă prea mult cu personajul pe care-l disecă timp de 93 de minute.

Sandu Pătrașcu, interpretat de Teodor Corban, este un bărbat căsătorit, are un copil, locuiește într-un bloc undeva în București. Are și un câine, Jerry, pe care îl scoate la plimbare în fiecare dimineață. Într-una din zile, după ce se întoarce de la plimbarea de rutină cu Jerry, aude un scandal în apartamentul aflat la un etaj mai jos de unde locuiește el. Din apartament iese un vecin, Vali Dima (Iulian Postelnicu). Cei doi se observă, dar nu-și spun nimic unul altuia.

Nu trece mult timp și Sandu află că femeia din acel apartament a fost găsită moartă. Poliția face investigații, deoarece se suspectează că a fost vorba despre o crimă. Când Pătrașcu este întrebat dacă a auzit sau a văzut ceva suspect în legătură cu acea femeie, acesta nu spune nimic despre cearta pe care o auzise întâmplător. Motivul pentru care n-o face este neclar, dar putem presupune că nu dorește să-și implice familia în lucruri care nu-l privesc.

La Radio cu Andreea Esca și Radu Muntean

Vali Dima este un personaj plin de mister. Motivele acțiunilor sale sunt imposibil de ghicit și fără logică, iar scenariștii Răzvan Rădulescu, Alex Baciu și Radu Muntean nu par să aibă nicio intenție în a ne oferi vreun indiciu în acest sens. Nu știm de ce ar fi ales să ucidă pe cineva din camera căreia fusese văzut ieșind după o ceartă violentă. De asemenea, nu are logică motivul pentru care alege să se apropie de Sandu Pătrașcu și de familia acestuia, iar, mai apoi, tot el să fie cel care deschide subiectul despre ceea ce știu amândoi, dar niciunul nu îndrăznește să vorbească.

Însă, în ciuda lipsei unor motivații pentru acțiunile lor, personajele sunt interpretate credibil, tensiunea nelipsind din nicio scenă în care cei doi sunt prezenți.

Teodor Corban reușește să redea verosimil drama prin care trece Sandu Pătrașcu, frământările lui interioare. Iar Iulian Postelnicu face din Vali Dima un personaj viclean, care ți se strecoară în viață cu subtilitate, de care nu poți scăpa fără să-i spui asta direct.

Ritmul lent în care se petrece întreaga acțiune și modul în care Tudor Lucaciu filmează fiecare scenă contribuie la crearea unei atmosfere apăsătoare și tensionante.

Finalul, însă, dezamăgește. Radu Muntean preferă să lase un final deschis, fără nicio concluzie. Astfel, filmul seamănă mult cu Sandu Pătrașcu, refuză să se implice, preferând să privească totul de la distanță.

Orice poveste ar trebui să aibă și un final. Orice cineast ar trebui să-și asume responsabilitatea unei concluzii. Dar trio-ul Răzvan Rădulescu, Alex Baciu și Radu Muntean alege varianta facilă, neîndrăznind să termine ce a început.

Un etaj mai jos este un film care-ți atrage atenția, îți stârnește curiozitatea, te convinge să-l urmărești cu interes, pentru ca în final să te părăsească în tăcere, lăsându-te cu sentimentul că ți s-a negat dreptul la o încheiere pe care o meritai.

Trailer Un etaj mai jos

Verdict: 2/5


Articol scris de