0
28 octombrie 2016
 
 

Valea Mută > Interviu cu Marian Crișan și Andra Radu

valea-muta-interviu
valea-muta-interviu

Duminică, 30 octombrie, HBO va difuza cel de-al doilea episod din seria Valea Mută. Aceasta a debutat în urmă cu o săptămână, primul episod fiind disponibil gratuit pe HBO GO, și are patru episoade.

În plus, în acest sfârșit de săptămână, HBO oferă posibilitatea obținerii unui voucher HBO GO, valabil timp de o săptămână, în perioada 30 octombrie – 5 noiembrie.

Am stat de vorbă cu regizorul Marian Crișan și cu Andra Radu, producător creativ HBO România, despre motivele pentru care HBO a ales acest proiect, despre cum ajungi să scrii scenarii pentru HBO, dar și despre asemănările și deosebirile dintre Valea Mută și serialul original norvegian Øyevitne.

Marian Crișan, regizor

marian-crisan-interviu-valea-muta

Având în vedere că Valea Mută are la bază un serial norvegian iar scenariul nu este scris de tine, te-a deranjat faptul că, spre deosebire de filmele la care ai lucrat până acum, aici nu ai avut control absolut?

Un format TV este foarte diferit de lucrul la un film de autor. In cazul de fata, am respectat regulile jocului. Doream sa lucrez pentru un serial TV deoarece aceasta piata este in expansiune peste tot in lume si atrage cineastii de pretutindeni.

Cum ai colaborat cu scenaristul Christian Barna? Ai venit cu modificări în scenariul inițial?

Am colaborat bine cu Christian si cu toata echipa care a dezvoltat acest proiect. E un lucru de echipa. Deciziile finale le iau producatorii. Am sugerat cateva schimbari la nivel de dinamica sau tratare a unor anumite personaje sau situatii, cum ar fi folosirea limbii romani pentru personajele de etnie rroma.

Ai văzut serialul norvegian? Câtă originalitate există în Valea Mută? Prin ce se deosebește de Øyevitne?

Am vazut miniseria norvegiana. Valea Muta a pastrat doar intriga, nu si tratarea din original. Conceptia regizorala a miniseriei facute de noi e diferita in multe aspecte. Propun celor curiosi sa faca comparatii, sa le vada pe amandoua.

Te-ai apropiat de thriller cu Orizont. Mărturisesc că mi-ar fi plăcut să-l văd ca un thriller 100%, dar ai preferat să-i dai o altă direcție. Plănuiești pe viitor să te îndrepți spre filme de gen?

Noi nu avem din pacate scoala de film de gen. Deci tot ce apare in zona asta e trecut prin filtrul fiecarui cineast. Asta cred ca e benefic deoarece poate duce la filme originale ca tratare. Cand e vorba de cinema, distribuitorii au nevoie de un gen pentru a putea plasa filmul pe piata.

Cum vezi industria serialelor în România și de ce crezi că nu sunt mai multe televiziuni care să producă seriale?

Nu cred ca avem o industrie de film si de TV dezvoltata. Cred ca trebuie sa acceptam asta. Cinemaul romanesc actual face valuri si atrage atentia international doar in zona filmului de arta sau de autor. Cred ca televiziunile si platformele online de la noi au in fata un teren inca liber.

La ce seriale românești te-ai uitat până acum? Și pe care dintre ele le-ai și recomanda?

La „Toate panzele sus”, la „Pistruiatul”. Le recomand cu caldura. Vin dintr-o epoca cand putem zice ca aveam o industrie de film.

Andra Radu, producător creativ HBO România

andra-radu-interviu-valea-muta

De ce a fost ales tocmai serialul Øyevitne pentru a fi adaptat pentru România? Am văzut că s-a făcut recent și o adaptare pentru SUA.

Da, asa este. Versiunea lor are mai multe episoade decat cele sase ale formatului norvegian, in timp ce noi am realizat o versiune mai compacta, de patru episoade. Interesant e felul in care e spusa aceasta poveste in trei teritorii diferite. Deosebirile de continut si accentele puse pe anumite teme vorbesc despre sensibilitatile societatilor respective si reprezinta o poveste in sine.

Noi am ales sa adaptam serialul Øyevitne in primul rand pentru ca ne-a placut conceptul. Daca trei teritorii atat de diferite au explorat un acelasi concept asta inseamna ca respectivul concept e generos si poate da nastere unei povesti universale. Adaptandu-l in context romanesc, am putut explora teme actuale si usor controversate ale societatii romanesti obtinand o poveste universala cu valente locale, adica ceea ce ne dorim de la fiecare proiect HBO.

Cum a fost selectat Christian Barna pentru a scrie scenariul? Cum ajungi să scrii pentru HBO?

Lucrurile merg fie dinspre scriitori sau case de productie spre noi – atunci cand ni se prezinta un show sau o idee, fie dinspre noi spre scriitori – atunci cand noi initiem si propunem un show, cum s-a intamplat si in cazul seriei “Valea Mută”.

Avem varii resurse pentru potentialii scenaristi ai proiectelor noastre. Nu lucram doar cu scenaristii consacrati de pe piata, ci avem in vizor si oameni proveniti din domenii conexe (jurnalism, publicitate, literatura etc), oameni pe care ii descoperim noi si care poate nu au scris un scenariu niciodata. Sunt destul de multe criterii pe care le avem in vedere cand selectam un scriitor, dar cu adevarat e vorba si despre intuitie. E foarte importanta compatibilitatea dintre scriitor si proiect si e esential sa gasim impreuna acel loc in care ceea ce ne dorim noi se intalneste cu ceea ce scriitorul e interest sa exploreze. Un loc al unei viziuni si al unui limbaj comune.
Cam asa ajungi sa fii scenaristul productiilor HBO. Restul tine de talent, perserverenta si foarte multa munca.

Pe scenaristul producției ”Valea Mută” il cunosteam de niste ani buni. Stiam ca scrie literatura buna – momentan lucreaza la un roman – si stiam ca poate explora niste personaje cu finete si inteligenta.
I-am facut aceasta propunere care i s-a parut surprinzatoare avand in vedere ca nu mai scrisese scenariu niciodata. In final a acceptat provocarea si cred ca s-a achitat foarte frumos de o sarcina complet inedita pentru el.

Care sunt așteptările HBO de la Valea Mută?

“Valea Mută” este rezultatul unei munci in echipa. Pentru multi dintre membrii echipei, “Valea Mută” a fost o premiera: pentru regizorul Marian Crisan e prima serie TV pe care o regizeaza; pentru scriitorul Christian Barna e primul scenariul pe care il scrie, pentru DOP – ul Tudor Mircea ar fi prima serie TV romaneasca la care lucreaza; actorul Teodor Soptelea e prima data pe ecran, majoritatea actorilor sunt prima oara pe micul ecran; pentru mine “Valea Mută” e primul dintre proiectele la care am lucrat in dezvoltare si a intrat in productie.
Toate aceste premiere au adus din partea echipei o implicare aparte. “Valea Mută” fiind o experienta noua, intreaga echipa si-a pus intr-un fel personal amprenta aici si cred ca asta se reflecta intr-o maniera inedita si fericita in produsul final.
“Valea Mută” e foarte similara experientei primului copil, la care te raportezi cu frica, emotie si multa daruire.
Ce asteptari avem de la Valea Muta? Exact asteptarile unor parinti, adica cele mai bune. Ne dorim sa isi gaseasca drumul. Si sa placa pe unde va merge.

Credit foto: Adi Marineci pentru HBO


Articol scris de