1
30 ianuarie 2018
 
 

Review > saramon vs Soldații. Poveste din Ferentari

soldatii-poveste-din-ferentari-review
soldatii-poveste-din-ferentari-review

Ivana Mladenovic se află la debutul ei în lungmetraj cu Soldații. Poveste din Ferentari și, bazându-se pe un roman semi-autobiografic al lui Adrian Schiop (împreună cu care a scris scenariul), încearcă să înghesuie trei teme într-un singur film: cultura manelelor, comunitatea rromă și dragostea dintre două persoane de același sex. Însă, în ciuda duratei de 119 minute, nu reușește să se concentreze suficient decât asupra ultimei teme.

Adi, interpretat de Adrian Schiop, părăsit recent de iubita cu care era împreună de vreo trei ani, se mută în Ferentari pentru a studia fenomenul manelelor, acesta fiind subiectul pe care și l-a ales pentru lucrarea de doctorat.
Aici îl întâlnește pe Alberto (Vasile Pavel-Digudai), care-l ajută să se descurce în această lume colorată.

Mladenovic abandonează, însă, destul de repede tema inițială și se preocupă tot mai puțin spre deloc despre cultura manelelor, iar comunitatea rromă este privită doar adiacent, în schimb se concentrează pe relația dintre Adi și Alberto, o relație bazată (cel puțin, inițial) pe o nevoie reciprocă: Alberto avea nevoie de bani, Adi – de informații.

Adi este un bărbat tăcut, Alberto este vulcanic. Dincolo de bani și informații, ambii par să mai aibă nevoie de ceva, de afecțiune. Și așa apare o poveste de dragoste interzisă.

Trailer Soldații. Poveste din Ferentari

Mladenovic prezintă totul într-un stil de documentar, iar imaginea lui Luchian Ciobanu potențează această senzație. Distribuția este formată din actori amatori și unele scene par complet improvizate. Există o tensiune constantă în fiecare secvență în care Adi și Alberto sunt împreună. Dar filmului îi lipsește un imbold, ceva care să stârnească și să păstreze vie curiozitatea publicului până la final.

După prima jumătate de oră, filmul devine deranjant de repetitiv. Nu există nicio schimbare în ritm, nu apare niciun stimulent narativ care să convingă spectatorul să rămână până la final.

Soldații. Poveste din Ferentari ar fi putut reprezenta o încercare curajoasă în cinematografia română – prin tema abordată – dar nu este decât o simplă idee în căutarea unei povești.


Articol scris de